fredag 11 mars 2011

Jag passar på att skriva snabbt eftersom grabbarna är på hockeyn.
Gubben har varit hem och skjutsat, åkt tillbaka till jobbet - avslutat
där - åkt till skolan och hämtat lillebror och sedan tillbaka till ishallen
för att finnas där när P slutar träningen. Vad gör man inte för sina barn.

Själv har jag alldeles nyss kommit hem efter en heldagsplanering. Det
är skönt att komma hem till ett tyst och tomt hus när hjärnan är alldeles
slut efter en dag. Kan inte låta bli att tänka hur det känns för P,
jag känner mig helt slut efter en heldag och hans hjärna blir helt
slut flera gånger varje dag. Stackaren!

I onsdags hade vi möte med skolan. Tyvärr kunde inte gubben vara med
fastän jag hade hoppats det. Han blev kallad till ett möte i sista stund :-(
Nåja, jag överlevde - trots att mötet tog drygt 2 timmar!
Jag har gjort en social berättelse till honom om ena pedagogen så vi
får väl se vilken effekt den har. När jag visade den för honom säger
han på en gång: jag säger inte jävla kärring till henne, jag säger att hon
är en dålig lärare.
Vad  sjutton ska jag tro då? Ljuger pedagogen för mig eller säger han
det av ren inpulsivitet - om det är av impulsivitet så kan man ju inte göra
så mycket mera än att ta situationen på en gång på skolan och rita ett
seriesamtal tillsammans med honom och hoppas att han minns på så sätt.

skolan tycker att vi ska föra dialogen med honom om de fula orden,
men varför? Vi har inte det problemet hemma! Eller rättare sagt, vi ser
det inte som ett problem. Visst, pojken svär och kan leva rövare, men
han är ALDRIG nervärderande mot mig eller sin pappa. Han säger
aldrig jävla kärring till mig, eller din jävla neger eller liknande. Varför
ska vi då ta det snacket med honom hemma. Man måste ta tag i problemet
när det är aktuellt - inte flera timmar senare.

Jag har tidigare skrivit en bruksanvisning till skolan tillsammans med P.
Han är så klok och har en sådan självinsikt. Han berättar själv att han
har lättast att koncentrera sig i början av lektioner och när det är
någonting som intresserar honom. Svårast att koncentrera sig har han
i slutet av passen och när han inte kan skapa en inre bild av situationen.
Visst är han klok!!

Nu är det dags att börja fundera på matlagningen, fredag betyder
dessutom fredagsmys. HÄRLIGT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar