lördag 26 februari 2011

vilken underbar lördag som avslutas med en massa funderingar.

Idag har det varit hockey (som vanligt). Sonen skulle med sitt lag spela mot Narvik, igår hörde sonens tränare av sig till oss och frågade om vår grabb kunde vakta motståndarnas mål eftersom deras egna målvakter var sjuka...och självklart kunde han göra det - det bestämde maken!

Sonen har med andra ord varit målvakt åt det norska laget på sin första match, trots förlust så gjorde han en kanonbra match. Jag är så stolt över honom - han kämpade på som bara den och gjorde en massa snygga räddningar. Trots att norrmännen förlorade matchen - så var P jättenöjd.
Nästa match fick han spela i sitt eget lag (medan den andra målvakten spelade med norrmännen) - och ja, det spelade två matcher mot varandra - men fråga mig inte varför. Det blev återigen en superbra match och det är en kille som känner sig jättestolt över sin insats.

Nu har grabbarna gått och lagt sig (även maken) och då börjar mina egna tankar att poppa upp. Jag är egentligen arbetslös men har ett terminsvikariat på en förskola här i byn, men jag funderar fram och tillbaka på vad jag ska hitta på att göra. Jag är så sugen på att sadla om och göra någonting annat.
Jag vill kunna använda min pedagogutbildning men inom någonting annat. Jag har sökt några tjänster som verksamhetsutvecklare, jobbcoach och utbildningsansvarig - men jag får inget napp - blir inte ens kallad till intervju och det är så tråkigt!
Jag vill så gärna använda alla mina kunskaper inom pedagogik i skola, förskola och särskola till någonting vettigt. Det finns de människor som har tyckt att jag ska skriva en bok om hur man uppfostrar barn med ADHD för att vi har gjort allting helt rätt. MEN HUR SJUTTON FÅR MAN UTLOPP FÖR DET?
Skulle egentligen vara sugen på att läsa till psykolog och rikta mig mot barn som ska utredas men utbildningen är 5 år och den finns inte ens i mitt eget län...så det är bara att stryka från listan.
Sedan har jag funderat på specialpedagog eller speciallärare, men det känns som att det som jag isf måste läsa in har jag redan kunskap om. Kan man få bättre kunskap om ex. ADHD än att leva mitt i vår vardag? jag vill hjälpa andra, som står inför en utredning eller som alldeles nyss har fått diagnos att få en fungarande vardag. Jag vill dela med mig av kunskaperna till lärarna som möter våra barn och inte förstår ett smack! Jag vill förändra vardagen för mitt barn och andras barn som inte är riktigt som alla andra.

Nåja, nu är det färdig malet om detta. Jag hoppas att ni fattar någonting av det som jag skriver för jag låter tangenterna bara flöda utan att gå tillbaka och kontrollera. Så om det är massor av stavfel och meningsbyggnadsfel så förstår ni varför.

Slutligen kan jag berätta att jag och P har idag gjort en bruksanvisning om honom som ska lämnas till ansvariga lärare efter sportlovet. Jag hittade en väldigt intressant uppgift i en av våra foldrar om ADHD som man kan göra till skolan när det känns jobbigt och barnet börjar streta emot att gå till skolan. Uppgiften gick ut på att färdigställa meningar ex. jag har svårt att vara uppmärksam när...
Det blev en väldigt intressant sammanställning som ska lämnas till skolan och som jag tänker resonera kring på det kommande samtalet.

1 kommentar:

  1. Vad härligt att det går så bra på hockeyn, det måste ju stärka hans självkänlsa massor.
    Och visst finns det mycket man skulle vilja gör aför att hjälpa andra i den sits man själv varit i, för visst besitter man en massa goda kunskaper. MEn att säga att man har gjort allt rätt, det skulle jag nog inte våga påstå för egen del. För visst har man gjort misstag efter vägen och kommer att göra fler.
    Ha en bra kommande vecka...Kram/Lena

    SvaraRadera