torsdag 24 februari 2011

händelserika dagar!

Oj, oj, oj, jag känner verkligen att  jag lever. Jag ids inte skriva om allting som har hänt men jag kan lugnt säga att det har varit händelserika dagar (inte ur positiv synvinkel :-/

För att sammanfatta en aning så har sonen varit på rackartyg med konsekvenser därefter, större konsekvenser än vad han själv är medveten om än så länge. I denna historia finns det delar som gör att man blir så arg på vuxna människor som beter sig på ett hemskt sätt samtidigt som jag håller på att kissa på mig när jag nästkommande situation framför mig. HERREGUD säger jag bara!!

Idag ringde även sonens lärare och bokade tid för möte ang. åtgärdsprogrammet. Efter 50 minuters samtal kom vi fram till att sonen INTE ska vara med på mötet utan vi ska prata utan honom för att kunna stöta och blöta det vi ser och det som skolan INTE ser. Jag ser verkligen fram emot mötet och hoppas på en ljusare framtid för en son som börjar protestera mer och mer mot skolan.

Inom sonens älskade hockey har det också varit turbulent. Men efter ett snack med ansvariga under förra helgen har det blivit mer och mer rätsida. Allting går att lösa när det är missförstånd som sker och med en välfungerande dialog så blir vardagen så mycket bättre.

Det är även dags att justera doseringen av sonens medicin och det är inte allting så lätt. Han har provat på olika preparat och nu har vi hittat ett som fungerar jättebra på honom, tyvärr signalerar skolan att han måste ta dagsdosen tidigare och tidigare om dagarna och att han blir mer och med ofokuserad och hyperaktiv. Så det var bara att ta tjuren vid hornen och prata med våran sköterska som förmodligen kommer att höra av sig ganska snart. Eftersom vi har ganska bra med mediciner kvar så är det inte jättebrådis - skolan får allt jobba lite för sin lön ;-)

Men slutligen så har vi även pratat med BUP och önskat att få prata igen med dem. Det finns så många frågetecken kring vår son. Beteenden som vi inte vet om de verkligen hänger samman med hans ADHD eller om det finns någon annan problembild också. När han utreddes för 5 år sedan så gjordes även en skattning inom autism och den visade ingenting. Det ska bli intressant och höra vad de säger, förhoppningsvis är vi bara nojiga och ser saker och ting som de med en enkel förklaring kopplar samman till han diagnos. Skulle det vara så att de inte kan det så får de väl komma med sina tips och råd.

Här är de saker som jag funderar kring som jag inte får ihopkopplat till ADHD
- specialintressen ex. hockeyn
- detaljsyn ex. han upptäcker nya skridskor på hockeyspelare likaväl godisskålen som placerats högst upp i bokhyllan för att ungarna INTE skulle se den.
- han förstår tydliga känslor ex. när man är glad skrattar man, när man är ledsen gråter man. Han förstår till viss del att man kan vara ledsen utan att gråta men förstår inte varför. han har väldigt svårt att förstå varför andra känner som de gör (väldigt låg empatisk förmåga)
- söker sig ej till vännerna men far gärna till någon om de frågar honom om han ska komma.
- svårigheter att förstå sin egen del i olika sammanhang.
- har aldrig gillat kroppskontakt, det ska alltid vara på hans villkor.
mm mm mm

nä, ni bloggvänner. Nu är det dags att gå och få min skönhetssömn - jag ska vara på jobbet 6.30. Vilken tur att jag har nära dit så att jag slipper väcka väckarklockan innan den ska väcka mig...

1 kommentar:

  1. Jaa du, vad som är vad i Diagnosvärlden är inte lätt. De går ju liksom i varandra på nåt vis. Och jag är av den åsikten att ADHD borde tillhöra autismspektrat, jag fattar faktiskt inte varför det INTE gör det.

    Hualigen en sådan tidig morgon, och bara inte väckarklockan hann först nu!!!

    Kram och ha en bra dag!!
    Lena

    SvaraRadera