fredag 10 december 2010

Jag läser alldeles för ofta om barn som inte får den hjälp som de behöver i skolan, om skolor som inte har förståelse att möta våra barn och utmana dem utifrån deras förutsättningar.

Jag är så glad över att sonen har fått en skolstart som inte hade kunnat bli bättre. Han har haft en underbar lärare med ett stort engagemang och hjärta. Det hon gör är väl genomtänkt och jag kan inget annat än höja henne till skyarna. Hon har tagit sig tid att förklara för sonen när det blir fel, hon har alltid varit tydlig med det hon förväntat sig av honom. Hon och jag har haft en konstant dialog mellan varandra där vi analyserat tillsammans för att hitta nya infallsvinklar. Hon har ringt mig när det har hänt grejer på skolan för att tala om vad som har hänt och hur de har löst situationen, hur tanken är i fortsättningen. Om det är en period när många incidenter skett har hon pratat om det också. MEN, framförallt hon har inte bara ringt om de negativa sakerna. Hon har ringt om de positiva också, hon ger beröm på skolan och sedan ringer hon mig och ber mig uppmärksamma det hemma också. Gissa om pojken växer när han känner att han blir sedd även när bra saker händer.

Nu har han en annan lärare, även hon är duktig. Men det finns saker som måste förbättras. Pojken blir äldre och äldre och någonstans förväntas det att han ska ta mera ansvar själv. Men hur ska man kunna ta mera ansvar själv när man inte är där ännu? Hur ska han kunna ta mera ansvar för läxan när han vet vilka sidor han ska läsa och vad han ska göra med glosorna men böckerna är kvar på skolan? Vi har bestämt att han ska stanna kvar i klassrummet efter skolan varje dag för att få veta om han ska ha med sig några skolböcker den dagen och läraren ska skriva i en läxbok vilken läxa han har.

Hur gör vi med läxorna här hemma?

På hans schema för veckan skriver jag in läxorna som jag vet ska komma under veckan. Sedan har han lappar på frysdörren. På ena står det ATT GÖRA och på den andra FÄRDIGT. de läxor som han måste göra står under att göra och när en läxa är färdig flyttar han över den till färdigtkolumnen. Enkelt och tydligt.
exempel:

ATT GÖRA                                              FÄRDIGT
Träna glosor                                              matteborgen
läs 15 minuter

1 kommentar:

  1. Vilken tur ni har som har en så bra skola. Det är ju så få förunnat i diagnoslandet. Skönt att det fungerar med själva läxläsningen, annars är det ju orfast väldigt svårt att få det att fungera även om det finns schema.
    Hoppas att ni får en bra helg, och tack för att du häsade på hos oss//Lena

    SvaraRadera