tisdag 21 december 2010

Äntligen JULLOV!!!

Jag jobbade min sista dag i fredags och igår var det sista skoldagen för den här terminen för pojkarna. Det är ett välbehövligt jullov som väntar på dem fastän det blir ruckade rutiner.

Medan pojkarna var på skolan passade jag på att åka till stan. Det är inte ofta som jag åker dit, men det är så mysigt de få gånger som det sker. Jag gillar att strosa själv utan någon väninna med mig som ska gå och titta på en massa saker. När jag har egen tid då vill jag verkligen rå om den själv, utan att göra det andra vill. MIN TID = DYRBAR TID.  Jag kan gå och titta på det som jag vill titta på, om jag bara vill gå genom en affär då gör jag det, om jag vill stå och titta på en tröja i 20 minuter då gör jag det...

På eftermiddagen fick jag ändå skynda mig hemåt eftersom jag skulle gå och möta lilleman när han promenerade hem från skolan, han är ju inte en lilleman längre men kommer alltid att vara min lilleman. Han är ju ändå bara 6 år och då är man inte så stor. Men vad spelar det för roll att det blev lite stressigt när jag gått på stan i flera timmar. Jag och lilleman hann bara hem innan storbror kom hem. Han var inte direkt på sitt bästa humör, först var han sur över att brorsan såg på tv och han var inställd på att spela PS3 och då kunde jag räkna ut att det kommer att vara en "nerverna på kroppen" eftermiddag.

Senare på eftermiddagen gick han ut eftersom han inte fick spela. Efter några minuter kom han in eftersom han hade slagit av sin bandyklubba...Han blev arg för att han inte fick till en fint som han tränade på...undrar just om han kommer att få till den bättre nu utan klubban...

Nåja, det var bara att parera honom hela eftermiddagen/kvällen och idag är han på mycket bättre humör.
Han har sett fram emot att dekorera pepparkakshuset men när jag öppnade paketet så var det i bitar. Han reagerade inte ens utan sa att då får vi sätta ihop den till något annat istället. Jag byggde ihop den i tron att det skulle bli ett skepp men när sonen kom och tittade på den tyckte han att vi skulle vända på den igen och vips blev det en liten stuga med tak. Nu är den dekorerad, snön är lagd runtomkring och tomtarna har bosatt sig i den. Utanför gården står till och med ett pepparkaksbord tillverkat av sonen.

Nåja, nu är han på väg ut i snön och skotta uppfarten. Jag ska starta igång med lite julbakning och ikväll ska vi försöka få upp julgranen. Det är härligt att vara ledig och ta dagen som den kommer.

1 kommentar:

  1. Hej där!
    låter som en skön stund att bara strosa för sig själv. Egentid är verkligen guld värd om det är egentid.
    Ja..ha ha ha, den där finten blir nog svår att få till utan klubban ;-)

    Vi skippade faktiskt pepparkakshuset i år, jag hade ingen lust, men jag är ju ingen som gillar att pyssla med bakning och sånt. Matlagning och "papperspyssel" är mer min grej...
    Visst är det skönt att ta dagen som den kommer!
    Hoppas att bakningen och julgranspyntandet går bra//Lena

    SvaraRadera