onsdag 8 december 2010

Förändringar

Oj, det finns så mycket att skriva om så jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja (eller fortsätta). Detta med blogg är så nytt för mig, vi får väl se hur det slutar.

Just nu är mina tankar kring förändringar. De senaste veckorna (många veckor) har varit oroliga och det är ett återkommande fenomen. Varje år vid den här tiden brukar grabben vara oroliga där mycket händer var han är inblandad. Varför blir det så just nu? Är det någon som känner igen sig i detta?
Jag har mina funderingar kring detta och jag tror att följande påverkar honom:
  1. skolan har varit igång under några månader och då dyker höstlovet upp och senare kommer även jullovet. Min son ser fram emot de välbehövliga loven precis som sina klasskamrater men när de kommer innebär det förändringar från invanda rutiner.
  2. vintern kommer och naturen förändras. Från höstens färger till vinterns snötäcke.
  3. Vi måste ha mera kläder på oss. Vi bär in sommarkläderna i förrådet och tar fram tjocka jackor, täckbyxor, vantar, mössor mm. Det är inte bara ytterkläderna som förändras, man måste ha på sig långkalsonger under byxorna för att inte frysa bort. 
  4. Julen närmar sig. Även om sonen är 11 år ser han fram emot julen med spänning. Men även här sker en stor förändring när vi tar fram julsakerna och pyntar våra hem.

1 kommentar:

  1. Kikar in och säger hej! Jodå nog känns det igen att det blir jobbigare för barn med npf inför lov. Julen är allra värst för många av dem. För det första så pratas det om den så lång tid i förväg och att vänta är ju något som skapar oro och förväntningar för dessa barn. det blir ju en lång period av prat, förberedelser och man bygger upp spänningen inför det hela. Det är jobbigt för våra barn med allt detta, alla intryck med tomtar, ljus och ljud som ska sorteras och som inte är där annars.
    Dessa barn gillar ju att ha rutiner som de kan känna sig trygga i och helt plötsligt blir allt och alla annorlunda.
    Välkommen att hälsa på hos oss på
    http://vitavox.blogspot.com/
    Ha det gott//Lena

    SvaraRadera