lördag 1 januari 2011

Nyårsafton.

Nu har det nya året kommit och Januari är påbörjat. Månaden januari förknippar jag med bitande kyla och varma kläder som kläs lager på lager. Det känns som att vi lever i ett konstant mörker där det är mörkt både när man åker till jobbet och när man kommer hem. De närsta veckorna börjar människor att ta bort julpyntet från fönstren och allting återgår till det normala, men det mörka där ute känns ännu mörkare. December var en väldigt kall månad hos oss, betydligt kallare än normalt. Det som jag i vanliga fall förknippar med januari kom en månad tidigare och nu är jag less på det. Just nu är det bara -14 grader ute så det börjar ju bra...

Gårdagen tillbringade vi med syrran och hennes familj. Det är alltid lika trevligt att umgås med dem. För ovanlighetens skull var det jag och syrran som kikade ner i flaskan och gubbarna som höll i bilnycklarna. Min make har jour hela helgen och då kan man ju inte dricka alkohol, så synd om honom tyckte jag och syrran och sprättade varsin cider...

Vi började nyårsfirandet med att låta barnen springa av sig på leklandet i stan. Jag och syrran passade på att åka och handla nyårsförnödenheter i form av chips, godis, läsk osv osv osv - bara snask!! Maten hade jag redan införskaffat några dagar tidigare. När vi kom hem blandade vi ihop en bål (barnvänlig så klart) med läsk och bär, vi stekte oxfilé och jag gjorde potatisgratäng för första gången någonsin. Oj, oj, oj så gott det var!! Till efterrätt blev det kladdkaka med grädde - det var inte heller allt för illa

Vi hann med några omgångar Sequence, gubbarna vann sista gången med alla övriga vann vi tjejer. Men vi lät dem vinna sista omgången...vi kan ju inte vara alldeles överlägsna...Eftersom småkronorna spelade match hann vi även vara bänkade framför tv´n och se den spännande matchen som det bjöds på.

Tolvslaget firade vi med fyrverkerier. Eftersom lilleman somnade en liten stund före tolvslaget och ville absolut bli väckt för att se raketerna var han jättetrött. Vi tittade en liten stund, sedan gick vi hem tände ett par tomtebloss innan han fick krypa tillbaka ner i den varma och sköna sängen.

Imorgon skulle det egentligen varit inomhusfotbollscup för vår stora kille, men han har dragit på sig en lättare förkylning och måste stå över. Om han är någotsånär pigg imorgon ska vi åka och titta när de andra spelar någon match.

och slutligen GOD FORTSÄTTNING på det nya året.

1 kommentar:

  1. Läser ikapp lite här och ser att ni verkar ha haft en jättemysig nyårsafton! På nyårsafton kan man ju kosta på sig att vara lite ödmjuk ;-) Annars hade väl era män blivit allt för ledsna, om de inte hade fått vinna alls!!!
    Lena

    SvaraRadera