måndag 10 januari 2011

P längtade inte tills skolan började igen, ändå packade han skolväskan redan igår efter middagen... och vi åt tidig middag ;-)

Idag steg han upp kvart över sex, med lite tillrättavisning att inte ha en sådan tråkig inställning kom han sedan glad och positiv ner till en framdukad frukost. Det var en hungrig kille som käkade fil och flingor, smörgås och stekt ägg. I vanliga fall brukar han promenera själv till skolan men valde att promenera med mig och lillebror istället - trots att vi gick hemifrån 30 minuter tidigare än vad han brukar gå i vanliga fall. (visst kommer ni ihåg att han inte längtade till skolan...)

När jag kom hem från jobbet berättade han att han hade glömt bort att ta dagsdosen på skolan eftersom han inte ville lämna medicinen till den nya läraren. Idag hade de fått veta att deras gympalärare tillika resurslärare hade slutat...P kände att han ville inte lämna medicinen till en okänd människa eftersom han inte visste om denna person visste vad det var för medicin...Förnuftigt tänkt av grabben - men eftersom lärarna har ansvaret för medicinen när han är på skolan så var det väl inte direkt rätt...Att hans ordinarie lärare inte ens har bett om medicinerna är ju skrämmande. Som tur var så hade han bara en tablett i väskan eftersom vi inte hunnit hämta ut resten. men han hade ju lika gärna kunnat ha 15!!!!
Kände mig lite småirriterad över detta, men å andra sidan är det ju inte min sak. Läraren vet om att han tar med sig medicin efter loven och då kan inte jag vaka som en hök att allting fungerar. Jag gör det som förväntas av mig.

Nu är det kväll och barnen har gått och lagt sig. De är inte speciellt trötta ännu men det kommer väl. V (lillebror) ligger i sängen och sjunger "ge oss friskare luft och renare vatten....", en sång som de lärde sig under förra terminen på skolan. Det handlar om att alla människor måste ta sitt ansvar för att minska miljöförstörelsen. I en av verserna sjunger de om "jorden". Ikväll kom han på att jorden är inte den bruna jorden, utan planeten jorden. "Och jorden har en kärna, och sedan är det jord runt om den och som typ ett tempel..."

Nej, nu är det dags att surfa runt på era bloggar en sväng innan jag lägger mig och ser på TV.

1 kommentar:

  1. Undrar hur han hade varit om han längtat till skolan ;-)
    Det är ju väldigt märkligt att man måste hålla koll på nästan allt för att det ska fungera...de borde ju verkligen ha koll på det där med medicinen kan man ju tycka.
    Hoppas att det går bättre imorgon.
    TAck för ditt tips ang. sociala berättelser//ha en fin kväll i soffan, Lena

    SvaraRadera