söndag 10 juli 2011

Kolla, jag hittade mitt inlägg!!! Glad igen.

Just nu sitter jag och läser om Aspergers Syndrom. Det är så otroligt intressant, vissa saker känner jag igen på sonen men andra stämmer inte alls in på honom. Jag förstår att psykologen tyckte att han var en klurig kille att "få rätsida på". När jag sitter och läser kan jag inte låta bli och tänka, vilken TUR vi faktiskt har haft! Det hade kunnat vara så mycket värre än det faktiskt är. Visst har han sina svårigheter - men de hade kunnat vara betydligt större också - fastän de problem som han har påverkar han och oss otroligt mycket iaf. (någon som förstod något alls av det...;-)

Idag känns det som att jag förstår honom en aning bättre, det står många praktiska exempel i boken hur man kan arbeta med olika problemområden. Bland annat detta:
Om barnet har svårigheter att läsa av ansiktsuttryck, låt barnet klippa ut olika ansikten ur en tidning (ex. glada) och gör ett collage av det. Prata och jobba visuellt med
1) vad gör mig glad?
2) vad gör andra glada?
3) vad kan jag göra för att få andra att bli glada.
Korta och konkreta exempel. Allting skulle vara visuellt men man ska alltid börja med barnet först.

Gul glad uttryckssymbolhttp://office.microsoft.com/sv-se/images/kanslor-CM079001910.aspx


I helgen har jag och maken skaffat oss lite vuxenpoäng, eller kanske varit galna ungdomar på nytt. Vi lämnade barnen till mormor och morfar och sedan körde vi till min moster och hennes man. Vi åt gott och drack ännu godare. Sedan skjutsades vi till den lokala puben, som slår upp sina "dörrar" en gång om året och

2 kommentarer:

  1. och vaddå??? Det verkar som ni haft så trevligt att du censurerat resten ;)
    Hi hi hi!!!
    Hoppas att ni hade jättetrevligt och att ni inte skaffade allt för många vuxenpoäng utan att ni hann med lite tokerier också. Det behöver man verkligen ibland.
    Lite lagom knäpp underlättar ju vardagen betydligt ibland!
    Ha det gott//Lena

    SvaraRadera
  2. Det där med kriterierna för diagnoser är lite klurigt. Vår son har 1/4 asperger;-) och blir det inte mer så lutar det nog inte åt den diagnosen. Jag tycker dock det är himla intressant att läsa om det och man kan ändå hitta bra tips. Det där med ansiktena är ju en kanonbra grej. Jag tog upp olika ansiktsuttryck på internet och testade min son på men detta hade hand inga problem med alls, men som sagt han har andra delar och de får vi träna honom i.
    MÅnga kramar

    SvaraRadera